Monday, June 30, 2008

Sepi

Last saturday g hangout together-gether dengan Yan. Sementelah aku pon dah lama tak jumpa dia, so kitorg plan nk jumpa kat Mid Valley. Plan ari ituh adalah untuk menonton Sepi :D . Sbnrnyer aku yang ajak dia tgk Sepi. Makcik tuh nak shopping ajer. Kalo dia tak ajak keluar, haruslah aku nonton Sepi sorang2. Very the Sepi kan?? :p

So aku nak mengomen citer Sepi yangaku dok tunggu2 ini. Aku tau aku tak boleh nk bandingkan Cinta dengan Sepi. Tp aku tak pedulik, aku nak bandingkan jugak :D . Bg aku secara peribadi lebih suka Cinta dr Sepi. The best part dlm citer neh adalah ms accident tuh. Sungguh tragis.

Kisah Adam (Afdlin Shauki)
Kisah yang biasa. Kwn2 lain semua dah kahwin., tp kita tinggal sorg2 membujang. mcm ckp psl diri aku lak. haha Pastuh orang dok sebuk la match making. Suddenly kita berjumpa dengan 'orang' itu. Yang kita fikirkan sgt sesuai. Tp tetiba mcm tak berjodoh lantas memilih orang yang sygkan kita. Tp kita tak syg pon org itu. Bg aku kisah mcm ni sgt byk berlaku, dan aku mmg sgt suka jln cita neh dimana bg aku sememangnya kita tak perlu nak menerima orang yg sygkan kita, kalau kita sendiri tak mampu nk menjinakkan hati kita untuk mencintai orang itu kembali. Dan bagaimana kita menentukan kebahagiaan diri kita sendiri (refer to afdlin's[putuskan pertunangan] and vanida's[batalkan perkahwinan] decisions in this film) but of course dengan izin ya Rabbi.

Part penceritaan kisah Adam neh la yang byk kelakar dan tidak membosankan. Cuma aku tak suka watak Nasha yang di'describe'kan sebagai gila. Aku rs derang buat watak Nasha tuh sbg gila supaya bila Adam kata takleh nak teruskan, ianya akan jd tak begitu sedih. Dan kita yang menonton pon akan rs tak bersimpati sgt pd Nasha. Tp aku rs kalo die buat watak tuh bukan seorang yang gila atau psycho, tp watak seorang perempuan yang waras tp masih mengharapkan Adam setelah begitu lama, ianya akan jd lebih feel, lebih touching dan lebih airmata. Kita akan berasa sungguh simpati pd Nasha yang sanggup buat apa sahaja untuk orang yg tersayang, tp akhirnya keciwa jugak. Itulah barulah realiti beb.

Kisah Sufi(Tony Eusoff)
Kisah ini adalah kisah paling tragik bg pendapat aku.
1. Kehilangan orang tersayang pd suatu tragedi didepan mata.
2. Kemudian bila dah jumpa bahagia, smpi mati tak dapat kebahagiaan ituh.
Mmg kisah neh sesuai ngan lirik lagu Sepi - 'mungkin sampai mati aku sepi. Citer neh pun aku suka. Dan part bila Eja dah tua kendian masih tunggu Sufi tuh menunjukkan bgmana sukarnya membuangkan rs chenta. Ya, kdg2 kita tak perlu buang rs chenta, cuma kita perlu lepaskan orang ituh untuk kehidupanya yang lebih bahagia. Cinta tak bererti memiliki. Heuu :p .Tp penceritaan kisah neh sgt selowwww. Smpi aku rs, bila nk abih neh?

Kisah Imaan (Baizura Kahar)
Kisah neh pon ok laa. Citer bagaimana bila kita syg sgt pd seseorang tuh smpi kita sukar melepaskan dia walopon orang tuh dah tak ada. Sehingga kita tak mampu nk menerima kenyataan dan menerima orang len dlm hidup. Aku suka part Pierre ngan Baizura neh. Sgt sweet. Mereka percaya antara satu sama lain. Sweet kan? :P. DAn juga suka part Hussein ckp kat baizura suh die lepaskan time die koma tuh. Ya....kita kene lepaskan orang yg kita sayang itu supaya kita dapat terima kehadiran orang lain. Tp ...

'melepaskan orang yang kita sayang adalah lebih menyakitkan' - Grey's Anatomy

K laa. Dah. Letih dah aku taip. Entry neh sungguh kejiwangan kan?? Whatever laaa

7 comments:

KeMatZ said...

perhhh... bagus lahh olahan ko... suka aku... tapi tu lahh kan... tapi apa apa pun aku suka scene ADAM.....

HaZiFah said...

huish..mmg bleh jdk pengkritik bebas :P

sukahati said...

zam - yup..antara 3 citer, hanya part Adam shj yang best dan tidak membosankan

pza - tanak la jd pengkritik bebas, aku nk jd pengkritik berbayar :D

Izan said...

kesimpulannya citer ni tak best la yer? klu camtu xnak tgk arr.. kang ada gak aku tdo... hahahaha

Miss Su said...

aku ske jek cite SEPI nih, tp cite CINTA tuh aku tak tgk plak haha
besh ke? ;p

apsal tetiba ko jiwang nih hahaha (gelak kuat2 smbil tepuk2 meja)

sukahati said...

izan - ceh izan. ko nk tgk kat mana?? hoh...mesti rajin donlot muvi melayu nehh

che sue - CINTA lg best la bg aku. EH...aku mmg minah jiwang pon wehh :p

Izan said...

aku tak donlot pun. Kekadang tgk kat youtube kekadang tgk kat dvd org msia bwk sini. weh, citer CINTA tu yg mana satu yek? aku ada tgk satu si Pierre tu ngan sharifah armani. aku tdo blh tgk citer tu. BOSAN!!!! hehehehhe

 

Blog Template by YummyLolly.com