Monday, March 16, 2009

Tiramisu Pisang :p

Okeh, arituh tgk kat blog Puan Izan dimana beliau telah buat kek tiramisu. So aku pun gigih ok nak buat jugak :p. Tapi aku ubah sikit resipi berkenaan mengikut sukahati aku. Neh buat masa aku balik Ipoh arituh.

Bahan-bahan

Aku tukarkan bahan sponge finger kepada kek pisang :p. Sbb nak cari kek sponge pun tak jumpa, jd rembat jer la kek pisang.

Pukul whipping cream , cream cheese dengan gula sekali gus. kalau tgk resipi orang, kene pukul cream cheese dulu kot dengan gula. Tapi aku tibai jer pukul sekali. Jimat masa. Gula secukup rasa. Pastuh pukul jagan terlalu lama, nnti cair sgt. Agak-agak dah sebati sudehhh. Kalo nak test, terbalikkan mangkuk tuh jgn sampai bg adunan tuh jatuh. Kalo jatuh tuh maknanyer cair sgt la kannn. Sendiri mau ingat.

Pastuh potong kek kepada 2 sbb nak buat lapis2. Buh kek kat dalam bekas. Kemudian curahkan air nescafe pekat tanpa gula atas kek tuh. Pastuh lapiskan dengan adunan yang dah dipukul.

Second layer buat perkara yg sama. Ulang step ini mengikut berapa lapis nak buat. nak buat 10 tingkat, ulang la 10 kali :p.

Dah siap, nnti jd layer camneh. Pastuh letak lam peti ais.

Siap. Huduh skit. Rasa?? Ermm...oklaa....habis jer. Tapi ader la rasa pisang tuh. Hahaha.


9 comments:

Izan said...

ni da kira chef da ni. siap modify resepi lg. ni namanya tiramisu org msia. hahahahahahah... sedap ke tak???

weh, aku tak nmpk ko bubuh telur merah pun??? mula2 pukul telur ngan gula dulu smpi kembang pastu br la masukkan whipped cream tu.

tp ko kan da kata kan resepi sukahati ko, so ikut sukahati ko la nak belasah camnana pun resepi ni. =)

sukahati said...

Izan - resipi yg aku cari neh guna cream cheese ngan whiiping cream. Marcapone tuh ssh nak cari. Mmg resipi neh tak guna telur pon :p

Ruby League... said...

erk.... hmm.. "Huduh sikit"???? hahahah.....

sukahati said...

haha....yerla...huduh banyak :p

Anonymous said...

huhu.. mcm sedap je..

sukahati said...

haha...boleh la tahan rasenyer puan Hud :p

Unknown said...

kek "tiru"-misu..
nak rasa, bule..?
=)

sukahati said...

i buat kek tiramisu...kek "tiru"-misu tak penah try lagik..so takleh la rase :D

Unknown said...

sue:
salah..
kek tiru-izan..
=D

 

Blog Template by YummyLolly.com